Jeg vil dele ideer, inspirasjon og det jeg lærer underveis.

tirsdag 1. april 2014

Utepeis av Leca

Min første drøm for hagen var å bygge en utepeis. Men jeg visste at dette var et prosjekt jeg ikke kunne gjøre helt alene. Jeg hadde ingen kunnskap om å bygge peis, og heller ikke økonomi til å leie inn noen for å gjøre det. Jeg hørte jeg meg litt rundt og forsto at det første jeg måtte var å lage et fundament. Nå visste ikke jeg hva fundament var engang, så ja, helt grønn :) Men jeg tok frem spaden og begynte å grave. Fra der, ble sten for sten til et ferdig produkt som jeg er kjempe stolt av! Det jeg ble lært og det jeg kunne gjøre selv, skulle ikke være det som stoppet meg. Dette prosjektet lærte meg hvordan et fundament legges. Jeg lærte å blande sement, og hvilke sementtyper som finnes og hva de brukes til. Jeg ble lært hvordan å mure, samt jeg lærte at man ikke skal være redd for å prøve seg frem.

Det var helt utrolig å oppleve så mange som stilte opp og ville hjelpe til! Fikk hjelp fra alle kanter, og det hadde aldri vært mulig om det ikke var for disse personene! 1000-takk til dere!!


Slik så det ut før
 
Gravde opp, og fyllte med singel
 
Kjørte nesten 1 tonn Leca blokker og Sement.
Min snille mor som hjelper til med å bære
Oppsettet av de første Leca blokkene.
Som å bygge med Lego :-P
Fant noen gamle glass-steiner som jeg hadde lyst å ha med.
Disse var (med ren flaks) på strørrelse med Leca
Fikk noen store skifersteiner som har vært i en oppkjørsel
 
 Satt inn ildfast stein og murpusset hele peisen
Malt peisen med hvit murpuss
Gulvet malte jeg til slutt. Valgte en mørk grå

Ble ferdig høsten i fjor. Så nå i vår vil bli første gang jeg får prøvd den!
Gleder meg :)

3 kommentarer:

  1. Hei,

    planlegger å bygge en lignede peis. Støpte du også toppen av peisen + pipa ? Eller kjøpte du fersig topp og pipe ? Evt hvor ?

    mvh Per Arne Ollsen

    SvarSlett
  2. Beklager sent svar. Pipa er leca med hull i som søyleblokk som har hull i midten. Finnes hos de fleste byggkjedene :)

    SvarSlett
  3. Kjempeflott! Kostet alt dette mye i materiale ca? Og har du støpt gulvet?

    SvarSlett