Jeg vil dele ideer, inspirasjon og det jeg lærer underveis.

onsdag 11. september 2013

Beskjæring av eple- og plommetre

Lite visste jeg om at trær skal beskjæres, men nå skal de altså det. Kalkes også etterpå om det er sur jord. Det er flere grunner til at frukttrær bør beskjæres, men først og fremst er det for å stimulere utvikling av frukt. Ved å beskjære treet unngår du at treet blir for tett, slik at luft og lys slipper til. Det kan også være nødvendig for å begrense størrelsen på treet, og for å lette innhøstingen. En grei huskeregel er at alle grener som vokser oppover bærer lite eller ingen frukt, mens grener som vokser bortover eller svakt nedover bærer frukt. Epletre bør beskjæres på vinteren eller tidlig vår og plommetre på våren. Det er visst litt uenigheter mellom eksperter hva som er den beste tiden. Mine trær hadde nok ikke blitt beskjært på flere år, så jeg tok en omgang tidlig vår og på høsten beskjærte jeg dem ganske mye. Jeg brukte disse bilde til å "guide" meg gjennom beskjæringsprossessen. Syns de var oversiktlige og gjorde det lettere å forstå.


Må du beskjære store grener bør såret dekkes med enten oljemaling eller voks slik at treet ikke blør.



 Lykke til :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar